Πέμπτη 28 Νοεμβρίου 2013

Δραστηριότητες Φιλαναγνωσίας - Δεν ντρέπομαι πια, Έλενα Αρτζανίδου

Δεν ντρέπομαι πια
Έλενα Αρτζανίδου
Ψυχογιός

Υπόθεση
Ο Φώτης ντρέπεται για τον αδερφό του τον Κέκο γιατί φωνάζει και δε μιλά, περπατά νευρικά και βγάζει περίεργους ήχους, και τα άλλα παιδιά τους κοιτούν παράξενα όταν περπατούν μαζί στην πλατεία. Όμως όταν μια μέρα ο Κέκος εξαφανίζεται, ο Φώτης στενοχωριέται και ντρέπεται για όσα ένιωθε για τον αδερφό του, γιατί ο Κέκος ξέρει να κάνει πολλά πράγματα καλύτερα από τον ίδιο και από τους άλλους: να τρέχει γρηγορότερα από όλους, να σκαρφαλώνει εκεί που κανένας δεν μπορεί, να έχει μνήμη ελέφαντα… Έτσι, όταν βρίσκουν τον Κέκο, ο Φώτης νιώθει χαρούμενος, περήφανος και δεν ντρέπεται πια που ο αδερφός του έχει αυτισμό.

Δραστηριότητες

Δραστηριότητα αφόρμησης (πριν την ανάγνωση του βιβλίου)

  • Στο κέντρο του χώρου βρίσκεται το βιβλίο. Ακούγεται μουσική. Στο σταμάτημα της μουσικής τα παιδιά τρέχουν κοντά στο βιβλίο, παρατηρούν το εξώφυλλο (χρώματα, σχήματα, μορφές, τίτλος, εκφράσεις προσώπων) και στο δεύτερο σταμάτημα της μουσικής καλούνται να πάρουν μια ακίνητη στάση αξιοποιώντας στο μυαλό τους κάποια απ΄ τα στοιχεία του εξωφύλλου. Σε δεύτερη φάση κάθε παιδί φανερώνει στην υπόλοιπη ομάδα το στοιχείο που του προξένησε την μεγαλύτερη εντύπωση. 

Δραστηριότητα κατά την ανάγνωση του βιβλίου
  • Διαβάζουμε κάθε σκηνή απ΄την ιστορία και διακόπτουμε την ανάγνωση έχοντας ζητήσει απ΄τα παιδιά να παραστήσουν ανά ομάδες κάθε σκηνή με μια «παγωμένη εικόνα.» Σε δεύτερη φάση ζητάμε να μας εξηγήσουν γιατί επιλέγουν τη συγκεκριμένη έκφραση και να δώσουν πληροφορίες για την ταυτότητά τους (ποιος είσαι; Πού βρίσκεσαι; τι κάνεις;) και τα συναισθήματά τους (Πώς αισθάνεσαι; γιατί;) 
Στόχοι: η δημιουργία αισθησιοκινητικής δράσης, η κατανόηση της ιστορίας και των μηνυμάτων της, η αναζήτηση μοναδικής ταυτότητας σε κάθε χαρακτήρα, η έκφραση συναισθημάτων, η καλλιέργεια ενσυναίσθησης και η καλλιέργεια δυναμικής στην ομάδα.

Δραστηριότητες μετά την ανάγνωση του βιβλίου

1η Δραστηριότητα

  • Αψίδα της συνείδησης: Τα παιδιά δημιουργούν μια αψίδα που αποτελείται από ζευγάρια που στέκονται αντικριστά ο ένας στον άλλον με υψωμένα κι ενωμένα τα χέρια τους. Οι δύο χαρακτήρες της ιστορίας περνούν με τη σειρά τους ανάμεσα απ΄την ανθρώπινη αψίδα και ο καθένας αφού έχει προετοιμαστεί μπορεί να σταματήσει τον ήρωα και να του πει μια σκέψη του φωναχτά. 
Στόχοι η καλλιέργεια ενσυναίσθησης, έκφρασης συναισθημάτων, προφορικής έκφρασης, δυναμικής της ομάδας.

2η Δραστηριότητα
  • Τα παιδιά σχεδιάζουν δύο περιγράμματα σε φυσικό μέγεθος για καθέναν από τους βασικούς χαρακτήρες ( τον Κέκο και τον αδερφό του) και τους απευθύνονται γράφοντας α) στο εσωτερικό του περιγράμματος παρατηρήσεις, εντυπώσεις, τη γνώμη τους, ευχές, συναισθήματα … β) Στο χώρο γύρω απ΄ το περίγραμμα μπορούν να επίσης να εκφράσουν γραπτά ερωτήματα κι απορίες που θα ήθελαν να απευθύνουν στους ήρωες… 
Στόχος η παραγωγή γραπτού λόγου, η καλλιέργεια δημιουργικής έκφρασης, η διερεύνηση των χαρακτήρων σε βάθος.

3η Δραστηριότητα
  • Οι ερωτήσεις που προέκυψαν απ΄ τα παιδιά μπορούν να γίνουν η αφόρμηση για εμβάθυνση και επέκταση στο βιβλίο, στις έννοιες της αναπηρίας, της διαφορετικότητας και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. 
4η Δραστηριότητα
  • Γραπτή συνέχιση της ιστορίας καθοδηγούμενη από τις ερωτήσεις των παιδιών, δημιουργία ποιήματος με δοσμένες λέξεις από το κείμενο. 
Σχεδιασμός Δραστηριοτήτων από τα μέλη της Λέσχης Ανάγνωσης: Κατωπόδη Ματίνα,Κοτσώλη Μαρία, Κρέμου Έφη, Μαρινοπούλου Έλενα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου