Λίγα λόγια για εμάς...


Καλώς ήρθατε στο Blog της Λέσχης Ανάγνωσης και Φιλαναγνωσίας, το οποίο βραβεύτηκε με το βραβείο "Κυριάκος Παπαδόπουλος" του Κύκλου του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου το 2015.
Το Blog δημιουργήθηκε το 2013, με αφορμή τη Λέσχη Ανάγνωσης Εκπαιδευτικών Π.Ε. Ανατολικής Αττικής, η οποία λειτουργεί στο πλαίσιο των δράσεων του Τμήματος Πολιτιστικών Θεμάτων της Δ/νσης και στεγάζεται στη Δημοτική Βιβλιοθήκη Κορωπίου. Στόχος της Λέσχης είναι μέσα από την ανάγνωση βιβλίων παιδικής και νεανικής λογοτεχνίας, την ανταλλαγή απόψεων και το σχεδιασμό φιλαναγνωστικών δραστηριοτήτων, να λειτουργήσει πολλαπλασιαστικά ως δράση στον εκπαιδευτικό κύκλο και κατ' επέκταση στους μαθητές.
Οι δραστηριότητες φιλαναγνωσίας, οι δράσεις και οι ιδέες που προκύπτουν μέσα από τις συναντήσεις της Λέσχης, θα παρουσιάζονται μέσα από το Βlog, ενώ ταυτόχρονα θα προτείνονται βιβλία θεματικά, θα παρουσιάζονται οι νέες κυκλοφορίες βιβλίων και θα προβάλλονται δράσεις φιλαναγνωσίας σε σχολεία.
Υπεύθυνη συντονισμού της Λέσχης και διαχειρίστρια του Blog είναι η Χρύσα Κουράκη, Υπεύθυνη Πολιτιστικών Θεμάτων της Δ/νσης.

Από το Σεπτέμβριο του 2016, συνεργάτιδες του blog είναι η εκπαιδευτικός Τζελίνα Βογιατζόγλου και η συγγραφέας Βασιλική Κατέρη, η οποία έχει αναλάβει τη θεματική ενότητα "Η τέρψη της ανάγνωσης", με σκοπό από τη ματιά του απλού αναγνώστη -και όχι του εκπαιδευτικού- να σχολιάζει βιβλία που προσφέρουν τη χαρά της ανάγνωσης στα παιδιά.
mail επικοινωνίας:
ckouraki@hotmail.gr






Τετάρτη 15 Μαΐου 2013

Δραστηριότητες Φιλαναγνωσίας - Ποιος είναι ο αρχηγός;, Μαρία Παπαγιάννη

Ποιος είναι ο αρχηγός;
Μαρία Παπαγιάννη
Εικονογράφηση: Σοφία Τουλιάτου
Πατάκης


Μπορεί κάποιος να είναι αρχηγός ακόμη και αν φοβάται τους κεραυνούς, τα ζουζούνια και το σκοτάδι; Ο Πέτρος θέλει να είναι ο αρχηγός και στο σπίτι και ιδιαίτερα ο αρχηγός των δύο μικρότερων αδερφών του. Άραγε τα καταφέρνει πάντα;


Δραστηριότητες

1η  Δραστηριότητα
Κατασκευάζουμε έναν  εννοιολογικό χάρτη για την έννοια της αρχηγίας ώστε να αναδειχθούν τα στοιχεία που την συνιστούν και οι σχέσεις ή και οι αιτίες μεταξύ των εννοιών, που αναδύονται από την προγενέστερη γνώση των παιδιών. Καταγράφουμε τις αυθόρμητες απαντήσεις των παιδιών (Μέθοδος Iδεοθύελλας).
ΙΣΤΟΓΡΑΜΜΑ:
καταγράφουμε τις αυθόρμητες απαντήσεις των παιδιών στο ερώτημα “Τι Είναι ο Αρχηγός”.

2η Δραστηριότητα
Αφού καταγράψουμε τις έννοιες ζητάμε απ΄ τα παιδιά να μας αιτιολογήσουν την κάθε έννοια χρησιμοποιώντας και παράδειγμα.
3η Δραστηριότητα
Φτιάχνουμε το αλφαβητάρι του αρχηγού με τη βοήθεια των παιδιών (ενδεικτικά παραθέτουμε το παρακάτω).
Α άγριος
Β βίαιος/βλοσυρός
Γ γρήγορος
Δ δυνατός
Ε Έξυπνος
Ζ ζωηρός
Η ήρωας
Θ θαρραλέος
Ι ιδιοτελής
Κ κύριος
Λ λαμπερός
Μ μόνος
Ν νευρικός
Ξ ξερόλας
Ο όμορφος
Π πονηρός
Ρ ρήτορας
Σ σοβαρός
Τ τρομερός
Υ υπεροπτικός
Φ φοβερός
Χ χρήσιμος
Ψ ψηλός
Ω ώριμος/ ωραίος
4η Δραστηριότητα
Με την βοήθειά μας τα παιδιά καθοδηγούνται να ανακαλύψουν και να διακρίνουν τις έννοιες σε θετικές και  αρνητικές. Τις καταγράφουμε σε πίνακα. Θα χρησιμοποιήσουμε τον πίνακα για τα συστατικά στοιχεία αρχηγίας ώστε μετά το διάβασμα του βιβλίου να τα συγκρίνουμε με τα στοιχεία που θα προκύψουν απ΄το διάβασμα του βιβλίου.
                            ΑΡΧΗΓΟΣ
ΘΕΤΙΚΑ
ΑΡΝΗΤΙΚΑ











Μετά την ανάγνωση του βιβλίου θα επιδιώξουμε να βγάλουμε συμπεράσματα σε σχέση με τα πλεονεκτήματα – μειονεκτήματα της αρχηγίας που  αφορούν τις καταστάσεις που αναφέρει η ιστορία.
(παράδειγμα: Είναι πλεονέκτημα το ότι ο ήρωας είχε την πολυτέλεια να μη λογοδοτήσει για την κακή πράξη του;  Είναι πλεονέκτημα να σε θαυμάζουν ως αρχηγό ανεξάρτητα απ΄ τις αξίες και στάση ζωής; )

5η Δραστηριότητα
Κάνουμε ψηφοφορία φανερή απαριθμούμε και βγάζουμε τον αρχηγό της ημέρας.
Το επαναλαμβάνουμε κάθε μέρα εξαιρώντας τα παιδιά που έχουν ήδη εκλεγεί, ώστε όλα τα παιδιά να περάσουν από αυτή τη θέση. (Ο αρχηγός έχει κάποια προνόμια π.χ. μπαίνει πρώτος στη σειρά για να βγούμε για διάλειμμα, επιλέγει κάποιο βιβλίο που θα διαβάσουμε κ.λ.π)
6η Δραστηριότητα
Α) Φτιάχνουμε κούκλες κουκλοθεάτρου με τους ήρωες του βιβλίου και τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες και δραματοποιούν την ιστορία παίζοντας κουκλοθέατρο. Στις ομάδες μπορεί να υπάρχει και ο ρόλος του αφηγητή.
Β) Φτιάχνουμε τον/την κούκλο/α «ιδανικό/ή αρχηγό» αφού η ομάδα ορίσει τα χαρακτηριστικά  του/της και ανακοινώνει δια στόματος κούκλου/ας τι θα πράξει για την ομάδα των φίλων του/της ή για την τάξη του/της. 
7η Δραστηριότητα
Ζητάμε απ΄ τα παιδιά να μπουν στην θέση των παιδιών  «μη-αρχηγών» της ιστορίας (ενσυναίσθηση) και να ανακαλύψουν πώς αισθάνονται τα παιδιά αυτά, «οι επονομαζόμενοι σπόροι», σε μία ή και περισσότερες από τις περιστάσεις που περιγράφει το βιβλίο.
Κατόπιν θα μπορούσαν να γράψουν ένα κόμικ όπου  θα αναλαμβάνουν δράση οι «σπόροι» στην περίσταση την οποία θα επιλέξουν. 
8η  Δραστηριότητα
Ακούμε το τραγούδι «Ο αρχηγός» σε στίχους Λ. Παπαδόπουλου, μουσική Μ. Λοίζου. Συζητάμε για τον αρχηγό που περιγράφει το συγκεκριμένο τραγούδι.
9η  Δραστηριότητα
Πίνακας Γ. Ιακωβίδη, “Παιδική Συναυλία”.
  • Ανάλυση των στοιχείων του πίνακα: χρώμα, σχήμα, γραμμές, ύφος, φως, σκιές, αναλογίες.
  • Στεκόμαστε ιδιαίτερα στα πρόσωπα και αναλύουμε τις κινήσεις, τις εκφράσεις, τα συναισθήματα που εκπέμπουν.
  • Βρίσκουμε ποιο πρόσωπο στην ομάδα έχει πιθανόν τον αρχηγικό ρόλο.
  • Αναπτύσσουμε τα χαρακτηριστικά του αρχηγού του πίνακα.
  • Επεκτείνουμε και συσχετίζουμε ομοιότητες και διαφορές με τον πρωταγωνιστή-αρχηγό του βιβλίου.

10η Δραστηριότητα
Ανάγνωση του βιβλίου της Ευγ. Φακίνου “Η Ντενεκεδούπολη”.
  • Η έννοια της κατάχρησης της εξουσίας-αρχηγίας με αφορμή το χαρακτήρα του Λαδένιου.
  • Δίνουμε ένα διαφορετικό τέλος αντικαθιστώντας τον τυραννικό τύπο αρχηγού με έναν δημοκρατικό.
  • Τι θα άλλαζε ή τι θα έμενε ίδιο στην ιστορία και πως θα επηρέαζε η νέα πλοκή τις ενέργειες των υπολοίπων ηρώων της ιστορίας.


Σχεδιασμός δραστηριοτήτων από τα μέλη της Λέσχης Ανάγνωσης: Αντιπάτη Ιωάννα, Γεωργάκη Αγγελική, Κοτσώλη Μαρία, Σκουρλή Βασιλική 




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου