Είναι κάτι που μένει
Βασίλης Κουτσιαρής (πληροφορίες για το συγγραφέα εδώ)
Εικονογράφηση: Κατερίνα Βερούτσου
Παρρησία
Υπόθεση
Ένα κομμάτι πανί κάνει την εμφάνισή του σε μια παραλία. Ο αέρας, η βροχή και η άμμος γίνονται οι καλύτεροί του φίλοι. Μια μέρα ένα μικρό κορίτσι το αρπάζει και το παίρνει μακριά. Μια ραπτομηχανή, ένα ψαλίδι, μια βελόνα και κλωστή το μεταμορφώνουν σε μια πάνινη κούκλα. Πολλοί θα την διεκδικήσουν. Η Μαρίνα που την έφτιαξε. Η Ζωή που την αγάπησε. Οι φίλοι που την έχασαν ξαφνικά... Δραστηριότητες
Δραστηριότητες πριν την ανάγνωση
- Πριν δείξουμε το βιβλίο ή μιλήσουμε για αυτό ακούμε ήχους από υλικά που μπορούν να βρεθούν σε μια παραλία και μουσική που γράφτηκε χρησιμοποιώντας ήχους και φωνές που ηχογραφήθηκαν πραγματικά σε παραλία στο http://www.lifo.gr/team/pop/33446
- Ρωτάμε τα παιδιά τι υλικά μπορεί να βρει κάποιος σε μια παραλία και τι θα μπορούσαν τα ίδια να φτιάξουν με αυτά.
- Τους δείχνουμε το εξώφυλλο του βιβλίου και συζητάμε τι σχέση μπορεί να έχει η εικόνα και ο τίτλος στο εξώφυλλο με μια παραλία. Γράφουμε το δικό μας φανταστικό κείμενο στο οπισθόφυλλο πριν διαβάσουμε το βιβλίο.
Διαβάζουμε το βιβλίο, παρατηρούμε πολύ καλά τις εικόνες και τις συζητάμε.
Δραστηριότητες μετά την ανάγνωση
- Αφού διαβάσουμε το βιβλίο, φτιάχνουμε εμείς το εσώφυλλό του (το οποίο είναι μονόχρωμο), σύμφωνα με τις εντυπώσεις μας από την εικονογράφηση και το περιεχόμενο του βιβλίου.
- Ποια στοιχεία της φύσης αναφέρονται στο κείμενο; Τα καταγράφουμε και προσπαθούμε με οποιοδήποτε τρόπο να τα φέρουμε στην τάξη (ηχογραφούμε τον αέρα, φέρνουμε λίγη άμμο, μαζεύουμε σταγόνες βροχής ή θαλασσινό νερό σε ένα μπουκαλάκι, βρίσκουμε φωτογραφίες με ήλιο κλπ.). Στη συνέχεια γράφουμε μια ξεχωριστή ιστορία ή ποίημα ή τραγούδι για καθένα από αυτά.
- Συζητάμε για τα δικά μας αγαπημένα παιχνίδια και για τα παιχνίδια που έχουμε χαλάσει ή έχουμε βαρεθεί. Τα φέρνουμε στο σχολείο και τα παρουσιάζουμε.
- Κατασκευάζουμε με πλαστελίνη, πηλό και ανακυκλώσιμα υλικά μια μακέτα της φανταστικής πόλης των παρατημένων παιχνιδιών.
- Μέσα από την περιπέτειά της η κούκλα γνωρίζει πολλά συναισθήματα. Τα εντοπίζουμε και παρατηρούμε πώς αυτά αποτυπώνονται μέσα από την εικονογράφηση (τα πρόσωπα, τα χρώματα κλπ.). Στη συνέχεια φτιάχνουμε προσωπάκια με πλαστελίνη, καθένα από τα οποία εκφράζει ένα διαφορετικό συναίσθημα.
- Χωριζόμαστε σε ομάδες, επιλέγουμε μια σκηνή του βιβλίου και κάνουμε την τεχνική της «παγωμένης εικόνας». Κάθε ομάδα προσπαθεί να μαντέψει την εικόνα της άλλης, ενώ πριν «ξεπαγώσει» η εικόνα, ο εμψυχωτής ακουμπά κάθε παιδί που αποτελεί μέρος της και του κάνει ερωτήσεις για το ποιος είναι, τι κάνει, τι νιώθει, τι σκέφτεται κτλ.
- Σε χαρτί το μέτρου φτιάχνουμε ένα επιτοίχιο κόμικ με τις βασικές σκηνές της ιστορίας.
- Ακούγοντας μουσική από το Νησί των Συναισθημάτων του Χατζιδάκι (για να το ακούσετε εδώ) και βλέποντας τις εικόνες του βιβλίου, σημειώνουμε λέξεις, συναισθήματα, φράσεις που μας έρχονται στο νου. Στη συνέχεια χρησιμοποιούμε τις λέξεις αυτές για να γράψουμε το δικό μας ποίημα. Εναλλακτικά, μπορούμε να γράψουμε ένα λίμερικ για κάθε ήρωα της ιστορίας.
- Φτιάχνουμε τη δική μας κούκλα με υλικά που αναφέρονται στο βιβλίο.
Σχεδιασμός δραστηριοτήτων: Χρύσα Κουράκη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου